The Modern Reform of Arabic Learning Paradigm and Its’ Contribution toward the Development of Islamic Studies

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Heni Verawati
Uswatun Hasanah

Abstract

Arabic learning is positively associated with the growth of Islamic studies. The better comprehension and mastery of Arabic, the faster and the greater the standard of Islamic studies would be. It can also be considered an effort to avoid any misconceptions or misinterpretations in understanding Islam's primary sources (Quran and Hadits) written in Arabic. Therefore, there is a need for more in-depth and continuous study to develop effective Arabic language learning, especially in a modern context. This paper aims to examine some of the previous discussions and research on reforming Arabic language learning to develop Islamic studies in a modern context.  Arabic learners today are different from learners in the past who focus more on routine activities by relying on written sources. In this modern era, learners have complete access and freedom to determine the direction of learning they want and need for themselves. Moreover, the main priority in improving Arabic learning quality is by optimizing modern media and technology. Therefore, Arabic language experts need to partner and synergize with competent human resources to develop modern Arabic education and learning technology to produce a better education system in Arabic Learning and support Islamic Studies' development.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Verawati, H., & Hasanah, U. (2021). The Modern Reform of Arabic Learning Paradigm and Its’ Contribution toward the Development of Islamic Studies. Al-Lisan: Jurnal Bahasa (e-Journal), 6(1), 71-84. https://doi.org/10.30603/al.v6i1.1866

References

Abdullah, A., Sulaiman, A., & Wan Abdullah, W. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi terhadap Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Islam Dan Masyarakat Kontemporari. 10 (8), 82-97
Andriani, A. (2015). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam. TA’ALLUM, 03(1), 39–56.
Astuti, F. (2016). Optimalisasi Penggunaan “ Maraaji’ Arabiyah” dalam pendidikan Agama Islam di perguruan Tinggi. Al-Ikhtibar, 3(2), 102–112.
Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam. 5 (2), 177-191.
Asy’ari, H. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al- Qur ’ an. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (Nidhomul Haq), 1(01), 21–28.
Asy’ari, M. (2019). Metode, Sistem dan Prinsip Pembelajaran Bahasa Arab yang Inovatif. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(02), 288. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i02.1465
Azhari, A. (2015). PERAN MEDIA PENDIDIKAN DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA ARAB SISWA MADRASAH. Jurnal Ilmiah Didaktika. 16 (1), 43-60 https://doi.org/10.22373/jid.v16i1.586
Azzuhri, M. (2009). Metode dan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet di Era Teknologi Informasi. Insania, 14(3), 1–13.
Baharudin, H. (2017). Strategi dan Teknik Terjemahan Novel Arab dalam Kalangan Pelajar Universiti (Arabic Novel Translation Strategies and Techniques used among University Students). GEMA Online® Journal of Language Studies. 17 (4), 225-243 https://doi.org/10.17576/gema-2017-1704-15
Fajriah. (2017). Strategi Pembelajaran Maharah Kitabah pada Tingkat Ibtidaiyah. PIONIR Jurnal Pendidikan. 6 (2), 34-56
Hizbullah, N., & Mardiah, Z. (2015). Masalah Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah di Jakarta. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora. 2 (3), 189-198 https://doi.org/10.36722/sh.v2i3.145
Humaidi. (2017). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Tinggi Agama Islam ( STAI ) Syaichona Moh. Cholil Bangkalan. Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 8(2), 287–300.
Husen, U. (2016). Integrasi Bahasa Arab ke Dalam Ilmu-Ilmu Keislaman pada Prodi Pendidikan Agama Islam (Pai) Ftk Uin Ar-Raniry. Lisanuna, 5(1), 87–104
Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi. 1 (2), 139-153 Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab. https://doi.org/10.29240/jba.v1i2.286
Kassim, N., Damit, S. A., & Taat, M. S. (2017). Pengaruh sikap pelajar dan pengajaran guru terhadap Penguasaan Bahasa Arab dalam kalangan pelajar PPPIB, UMS. Jurnal ‘Ulwan. 1 (5) 125-142
M. Khalilullah, S. A. M. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Istima’ dan Takallum). Jurnal Sosial BudayaKhalilullah. 8 (2), 219-235
Mahmudah, S. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab. 20 (1), 129-138. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131
Miftah Wangsadanureja. (2017). Peran bahasa arab dalam memahami pendidikan agama islam dengan pendekatan berfikir knowledge. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 33–48.
Muradi, A. (2014). Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban. 1 (1), 29-48. https://doi.org/10.15408/a.v1i1.1129
Pane, A. (2018). Urgensi Bahasa Arab; Bahasa Arab sebagai Alat Komunikasi Agama Islam. Komunikologi, 2(1), 77–88.
Sagala, R. S. (2016). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Aktivitas Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Kelas VII Di MTs Nurul Falah Bukit Kemuning. Jurnal Al Bayan, Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab. 8 (2) 1-18 https://doi.org/10.24042/albayan.v8i2.364
Sangid, A., & Muhib, M. (2019). Strategi Pembelajaran Muhadatsah. Tarling : Journal of Language Education. 2 (1), 1-22.https://doi.org/10.24090/tarling.v2i1.2226
Satrio. (2018). Urgensi Penguasaan Bahasa Arab dalam Studi Islam di Indonesia. Perada: Jurnal Studi Islam Kawasan Melayu, 1(2), 163–177.
Setyawan, C. E., & Anwar, K. (2020). Peran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam Sebagai Urgensitas Mengahadapi Revolusi Industri 4.0. Lahjah Arabiyah, 1(1), 14–29.
Shodiq, M. J. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab Aktif-Inovatif Berbasis Multiple Intelligences. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. 4 (1), 125-148. https://doi.org/10.14421/almahara.2018-041-07
Supriyadi, S. (2017). Community of Practitioners: Solusi Alternatif Berbagi Pengetahuan antar Pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(2), 83. https://doi.org/10.14710/lenpust.v2i2.13476
Ummi, H. U., & Mulyaningsih, I. (2016). Penerapan Teori Konstruktivistik Pada Pembelajaran Bahasa Arab di IAIN Syekh Nurjati Cirebon. Indonesian Language Education and Literature. 1 (2), 42-52
Wahab, M. A. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Posmetode. Arabiyat, 2(1), 59–74.
Wahab, O. L. A. (2013). Motivasi Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Stain Kendari (Analisis Problem dan Solusinya) Dosen Bahasa Arab STAIN Sultan Qaimuddin Kendari. Al-Ta’dib, 6 (1), 71-88
Wahyuni, I. (2017). Bahasa Arab Dalam Konteks Simbol Agama (Analisis Terhadap Tujuan Pembelajaran pada Perguruan Tinggi Islam). Zawiyah, 3(2), 78–92.
Wekke, I. S. (2016). Lingkungan Belajar Bahasa Arab dan Konstruksi Karakter Santri: Tinjauan Pesantren Minoritas Muslim. Al-Lisan. 1 (2), 1-27
Wijaya, M. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Sinergi Teori Dan Praktek Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Sinergi Teori Dan Praktek. Al-Tanzim, 1(1), 1–18.
Yahya. Y.K, Mahmudah. U, Muhyiddin.L. (2020) De-sakralisasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia: Analisis Bahasa sebagai Identitas Agama. Jurnal Lingua Applicata, 3 (2) 57-70

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License