Efek Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar dan Penggunaan Media Sosial terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa

Authors

  • Asri Asri Institut Teknologi dan Bisnis Nobel Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30603/ab.v20i2.5644

Keywords:

Emotional Intelligence, Learning behavior, Use of social media, Student learning achievement

Abstract

The purpose of this study is to identify and analyze the influence of emotional intelligence, learning behavior, and social media use on student learning achievement. This study uses a quantitative approach with a survey design. The population in this study is 177 S1 students of the Nobel Institute of Technology and Business Indonesia In determining the number of research samples to be used as respondents in this study, it was determined using the Slovin formula, a total of 64 research samples were obtained with the sampling technique used was accidental sampling. The data analysis technique uses multiple linear regression analysis. The results of the study found that emotional intelligence had a positive and significant effect on student learning achievement, learning behavior had a positive and significant effect on student learning achievement and the use of social media had a positive and significant effect on student learning achievement.

References

Anggraini, T. P., Abbas, N., Oroh, F. A., & Pauweni, K. A. Y. (2022). Pengaruh kecerdasan emosional dan motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika siswa. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(1), 1–9.

Aqbar, K., Azwar, A., Indriani, D., Rifai, A., & Mutahharah, M. (2024). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembatasan Penggunaan Smartphone di Asrama: Students’ Perception of Smartphone Usage Restrictions in Dormitory. TARBIYAH: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 98–118.

Badrumilah, I. R., & Rigianti, H. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Jejaring Media Sosial terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 1458–1463.

Cahyaningrum, Y., Kom, S., Ahmad Rizki Putra, A. R. P., & Yoga Adi Nugroho, Y. A. N. (2024). Analisis Penggunaan Media Sosial Instagram sebagai Media Pembelajaran Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi. Jurnal JIMMY (Jurnal Informatika Mahaputra Muhammad Yamin), 2(2), 12–19.

Chrisna, H. (2019). Pengaruh perilaku belajar, pengendalian diri, motivasi, empati, keterampilan, dan kepercayaan diri terhadap prestasi akademik mahasiswa prodi akuntansi Universitas Pembangunan Panca Budi Medan. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Publik, 10(2), 87–100.

Eteng-Uket, S., & Ezeoguine, E. P. (2024). FOSTERING ACADEMIC SUCCESS: GRIT AND EMOTIONAL INTELLIGENCE AS PREDICTIVE FACTORS IN SECONDARY SCHOOL PERFORMANCE IN MATHEMATICS. Journal of Education in Developing Areas, 32(1), 220–235.

Fitriana, A., & Kurniasih, N. (2021). Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Mahasiswa PAI yang Aktif Berorganisasi Di IAIIG Cilacap). Jurnal Tawadhu, 5(1), 44–58.

Goleman, D. (2020). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bloomsbury Publishing.

Hidayatullaily, S., Buairi, H., Andriani, P., & Mushollin, R. (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Prestasi Belajar Terhadap Disposisi Matematis Pada Mahasiswa Calon Guru Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 112–119.

Khoirotunisa, R., Indria, D. M., & Firmansyah, M. (2022). Pengaruh Perilaku Belajar Mahasiswa Sebelum Ujian Kognitif terhadap Prestasi Akademik. Jurnal Kedokteran Komunitas (Journal of Community Medicine), 10(2).

Kristiyani, T., & Faturochman, F. (2022). Eksplorasi perilaku belajar akademik: Studi pada mahasiswa di Yogyakarta. Jurnal Psikologi Ulayat, 9(2), 254–280.

Kurniawan, M. R., & Rofiah, N. H. (2020). Pola penggunaan internet di lingkungan sekolah dasar se-kota Yogyakarta. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 2(2), 93–108.

Lase, S. (2018). Hubungan antara motivasi dan kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa smp. Jurnal Warta Edisi, 56, 1–829.

Lubis, S. (2020). Konsep Kecerdasan Emosional Sebagai Metodologi Prestasi Belajar. Guepedia.

Mudlofir, H. A. (2021). Desain Pembelajaran Inovatif: dari Teori ke Praktik-Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.

Mukhlisa, P., Yohenda, S., Yanti, U., & Yarni, L. (2024). Kecerdasan Emosional/Emotional Intelligence (EQ). Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(1), 115–127.

Nasiruddin, F. A. Z., & Rapa, L. G. (2022). Dampak media sosial terhadap prestasi belajar mahasiswa. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pengembangan Pembelajaran, 1(3), 188–193.

Pratama, H. Y., Zahrani, M. A., Alfina, H. Q., Pertiwi, N., Nirwasita, F., Pramesti, S. C., & Janah, L. U. (2023). Hubungan prestasi akademik dan social support terhadap adaptabilitas karier mahasiswa baru Universitas Negeri Semarang. Journal of Education and Technology, 3(2), 205–213.

Putri, N. P., Yasmi, F., & Kardo, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Pada Kelas XI MIPA di SMA Negeri 5 Padang. Journal on Education, 5(4), 13710–13717.

Wahdah, A. Z., & Malasari, P. N. (2022). Studi Ex Post Facto: Apakah Kecerdasan Emosional Berkontribusi terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa? Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(2), 123–138.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Asri, A. (2024). Efek Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar dan Penggunaan Media Sosial terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Al-Buhuts, 20(2), 345–356. https://doi.org/10.30603/ab.v20i2.5644

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.