Kontribusi Kemudahan dan Keamanan terhadap Minat Penggunaan Aplikasi BRI Mobile

Authors

  • Afriana Lomagio Universitas Ichsan Gorontalo Utara
  • Rivaldi U. Karim

DOI:

https://doi.org/10.30603/ab.v20i2.5651

Keywords:

Ease of Use and Transaction Security,, Customer Interest, Digital Banking

Abstract

This study aims to determine the magnitude of the influence of convenience (X1) and security (X2) on the Interest in Using (Y) BRI Mobile on Customers of Bank Rakyat Indonesia Unit Kwandang. This study uses a quantitative method with a descriptive research type. The population in this study were Bank Rakyat Indonesia customers who used BRI Mobile (BRImo), totaling 1,453 customers. While the sample used was 94 clients. This study used multiple linear regression analysis with validity, reliability, classical assumption tests, and hypothesis tests. The results of the study showed that convenience had a negative and insignificant effect, and security had a positive and significant effect on interest in use. Simultaneously, convenience and security had a positive effect on customer interest in using BRI Mobile (BRImo).

References

Afghani, Moh. F., & Yulianti, E. (2015). Pengaruh kepercayaan, keamanan, persepsi risiko, serta kesadaran nasabah terhadap adopsi e-banking di Bank BRI Surabaya. Journal of Business and Banking, 6, 113–128. https://doi.org/10.14414/jbb.v6i1

Aliyudin, R. S. (2020). Peran Financial Technology Dalam Meningkatkan Penerimaan Pajak Di Indonesia. JAKSI Jurnal Akuntansi Keuangan dan Sistem Informasi. Vol. 1 No. 1. In JAKSI Jurnal Akuntansi Keuangan dan Sistem Informasi Tahun (Vol. 1, Issue 1).

Chandra, R. I. (2016). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan, Dan Computer Self Efficacy Terhadap Minat Penggunaan E- Spt Dalam Pelaporan Pajak. JURNAL NOMINAL / VOLUME V NOMOR 1. https://doi.org/10.21831/nominal.v5i1.11477

Desvronita. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Menggunakan Sistem Pembayaran E-Wallet Menggunakan Technology Acceptance Model. JURNAL AKMENIKA VOL 18 NO 2. https://doi.org/10.31316/akmenika.v18i2.2142

Dewi, L. S. (2018). Menuju Budaya “Cashless Society” Antara Tantangan Dan Peluang. NSTITUT MANAJEMEN KOPERASI INDONESIA. Perpustakaan Ikopi.

Dewi, R. Y., Yulianeu, Haryono, A. T., & Gagah, E. (2017). Pengaruh Kepercayaan Konsumen, Kemudahan Dan Kualitas Informasi Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Pengguna Situs Jual Beli Bukalapak.Com). Journal of Management Vol 3, No 3.

Faridi, M. K. (2018). Kejahatan Siber Dalam Bidang Perbankan. Cyber Security Dan Forensik Digital, 1(2), 57–61. https://doi.org/10.14421/csecurity.2018.1.2.1373

Fatmawati, E. (2015). Technology Acceptance Model (Tam) Untuk Menganalisis Penerimaan Terhadap Sistem Informasi Perpustakaan. Jurnal Iqra’, Vol. 09 No. 01. https://doi.org/10.30829/iqrabyCrossref

Hendarsyah, D. (2012). Keamanan Layanan Internet Banking Dalam Transaksi Perbankan. Iqtishaduna: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 1(1), 12-33. https://doi.org/10.46367/iqtishaduna.v1i1.2

Kamil, L. I. (2019). Pengaruh Kepercayaan, Keamanan Dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Untuk Menggunakan Gopay. Skripsi Jurusan Manajemen Bisnis Syariah Fakultas Eekonomi Dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Kristianti, M. L. P. R. (2017). Analisis Pengaruh Persepsi Kemudahan, Persepsi Kemanfaatan, Persepsi Tingkat Keamanan, Dan Fitur Layanan Terhadap Penggunaan Mobile Banking Pada Mahasiswa Di DKI Jakarta. JURNAL AKUNTANSI, 11(1), 50-67. Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya Gedung Karol Wojtyla, Jalan Jenderal Sudirman 51 Jakarta 12930.

Ledesman, M. (2018). Pengaruh Manfaat, Kepercayaan, Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Layanan Mobile Banking. Skripsi Jurusan Perbankan Syariah, Fakultas Ekonomi Bisnis Islam, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Mukhtisar; Tarigan; Evriyenni. (2018). Pengaruh Efisiensi, Keamanan Dan Kemudahan Terhadap Minat Nasabah Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking (Studi Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Ulee Kareng Banda Aceh). JIHBIZ: Global Journal of Islamic Banking and Finance, Volume-3, No-(1).

Nesa, A. (2023). Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan, Dan Keamanan Terhadap Minat Penggunaan Uang Elektronik (Studi pada Generasi Milenial di kota Banda Aceh). Skripsi Program Studi Perbankan Syariah Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Oktavia Kartikasari, I. , & T. R. (2019). (n.d.). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Individu Terhadap Penggunaan Internet Banking (Survey pada Pengguna MIB Mobile Bank Mandiri Cabang Slamet Riyadi Surakarta). Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Pranoto, M. O., & Gunawan Setianegara, R. (2020). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Dan Keamanan Terhadap Minat Nasabah Menggunakan Mobile Banking (Studi Kasus pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Kantor Cabang Semarang Pandanaran). Jurnal Keunis Majalah Ilmiah, 8 No. 1. https://doi.org/10.32497/keunis.v8i1.2117

Pristian, R., & Astuti, F. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Literasi Ekonomi Dan Life Style Terhadap Perilaku Konsumsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Ikip Pgri Bojonegoro. JURNAL EDUTAMA, Vol 3, No. 2 Juli. https://doi.org/10.30734/jpe.v3i2.36

Puspita Sari, N., & Warsito, B. (2016). Penerapan Teori Antrian Pada Pelayanan Teller Bank X Kantor Cabang Pembantu Puri Sentra Niaga. JURNAL GAUSSIAN, 6(1), 81–90. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/gaussian

Putri, D., Ningrum, S., & Robekha, J. (2023). Analisa Yuridis Dalam Kasus Kejahatan Siber Terhadap Internet Banking di Indonesia (Vol. 2, Issue 4).

Rahmatia, Lomagio, A., & Meyanti, S. (2022). Analisis Penerimaan Teknologi Pada Penggunaan Digitalisasi Layanan Perbankan Syariah di Provinsi Gorontalo Rahmatia í ½í ¶í ½í. SEIKO : Journal of Management & Business, 5(2), 2022–2351. https://doi.org/10.37531/sejaman.vxix.xxx

Ramadhan, R. H. S. (2012). Persepsi Kemudahan Penggunaan, Persepsi Kredibilitas, Dan Persepsi Harga Terhadap Niat Nabasah Menggunakan Layanan Mobile Banking (Studi Kasus Pada Bank Syariah Mandiri Surabaya. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 4(6), 478–492. https://doi.org/0.20473/vol4iss20176pp478-492

Ratmono; Yateno; Putri, A. N. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Fitur Terhadap Minat Penggunaan Berkelanjutan Mobil Banking BRI Dengan Kepuasan Pengguna Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Metro Pengguna M-Banking BRI). In Jurnal Manajemen Diversifikasi (Vol. 3, Issue 4).

Rianto, M. R., Bukhari, E., & Fikri, A. W. N. (2020). Ancaman Pola Perilaku Finansial Teknologi Terhadap Eksistensi Industri Perbankan Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Manajemen (JIAM), 16(1). https://doi.org/10.31599/jiam.v16i1.114

Robaniyah, L., Kurnianingsih, H., Studi Manajemen, P., Tinggi Ilmu Ekonomi Surakarta, S., & Tengah, J. (2021). Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan Penggunaan Dan Keamanan Terhadap Minat Menggunakan Aplikasi OVO. In Journal IMAGE | (Vol. 10, Issue 1).

Winasis, S., & Riyanto, S. (n.d.). Transformasi Digital di Industri Perbankan Indonesia: Impak pada Stress Kerja Karyawan. Jurnal Iqtishadia: Jurnal Ekonomi & Perbankan Syariah. https://doi.org/10.1905/iqtishadia.v7i1.3162

Yuwono, C. A. E. (2022). Anteseden Niat Penggunaan Berkelanjutan Dan Pengaruhnya Pada Niat Merekomendasikan Telemedisin Pasca-Pandemi Covid-19. Jurnal MODUS, 34 (2): 224-247. https://doi.org/10.24002/modus.v34i2.6063

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Lomagio, A., & Karim, R. U. . (2024). Kontribusi Kemudahan dan Keamanan terhadap Minat Penggunaan Aplikasi BRI Mobile. Al-Buhuts, 20(2), 408–422. https://doi.org/10.30603/ab.v20i2.5651

Issue

Section

Articles