Pengaruh Good Corporate Governance, Corporate Social Responsibility dan Asset Growth terhadap Nilai Perusahaan
DOI:
https://doi.org/10.30603/ab.v20i2.5704Keywords:
Good Corporate Governance, Corporate Social Responsibility, Asset GrowthAbstract
This research aims to analyze the influence of Good Corporate Governance, corporate social responsibility and Asset Growth on company value. Data collection uses secondary data. The population is 71 companies in the basic industrial and chemical sectors listed on the Indonesian stock exchange for the 2020-2022 period, while the sample taken using purposive sampling was 11 companies for a period of 3 years which resulted in 33 research samples. The results of this research have been tested for classical assumptions in the form of normality test, multicollinearity test, autocorrelation test, heteroscedasticity test, hypothesis test. The data analysis method uses multiple linear regression techniques. Data were analyzed using the SPSS version 22 program. The results of this research show that Good Corporate Governance and Corporate Social Responsibility have a negative effect on company value, whereas Asset Growth has a positive effect on company value.
References
Afifah, N., Astuti, S. W. W., & Irawan, D. (2021). Pengaruh Corporate Social Responsibility (Csr) Dan Reputasi Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 5(3), 346–364.
Alim, M., & Assyifa, A. (2019). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Kepemilikan Manajerial, Dan Komite Audit Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan. Balance Vocation Accounting Journal, 3(2), 69–81.
Ardianto, C. N. (2023). Nilai Perusahaan: Pengaruh Profitabilitas Dan Good Corporate Governance. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(2), 1087–1106.
Aripin, A. A. N., & Handayani, S. (2020). Pengaruh Economic Value Added, Earning Per Share Debt To Total Asset Ratio Dan Asset Growth Terhadap Nilai Perusahaan. JCA of Economics and Business, 1(01).
Astuti, T. N., Mursalim, M., & Kalsum, U. (2020). Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening. AkMen Jurnal Ilmiah, 17(4), 607–618.
Damayanti, N., & Dewi, Y. R. (2021). Corporate social responsibility (csr) pt. Grab indonesia di era new normal masa pandemi covid-19. Jurnal Pustaka Komunikasi, 4(2), 236–246.
Dita, K., & Akhmad, R. (2018). Pengaruh Keputusan Investasi, Keputusan Pendanaan dan Kebijakan Dividen Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 7(1).
Fajriah, A. L., Idris, A., & Nadhiroh, U. (2022). Pengaruh Pertumbuhan Penjualan, Pertumbuhan Perusahaan, Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 7(1), 1–12.
Hadyarti, V., & Mahsin, T. M. (2019). Corporate Social Responsibility (Csr) Dan Good Corporate Governance (Gcg) Sebagai Indikator Dalam Menilai Nilai Perusahaan. Competence: Journal of Management Studies, 13(1), 17–33.
Husna, R., & Rahayu, Y. (2020). Pengaruh pertumbuhan perusahaan, kebijakan dividen, dan profitabilitas terhadap nilai perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi (JIRA), 9(1).
Krisnando, K., & Novitasari, R. (2021). Pengaruh Struktur Modal, Pertumbuhan Perusahaan, dan Firm Size terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Consumer Goods yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) Periode 2017-2020. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 71–81.
Lestari, A. D., & Zulaikha, Z. (2021). Pengaruh Good Corporate Governance dan Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan (Kajian Empiris pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia pada Tahun 2015-2019). Diponegoro Journal of Accounting, 10(4).
Limantara, T. S., Amalia, H. S., & Boedi, S. (2021). Pengaruh Good Corporate Governance, Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Di Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 22(1).
Puspitasari, E., & Ermayanti, D. (2019). Pengaruh corporate social responsibility terhadap nilai perusahaan dengan good corporate governance sebagai variabel moderasi (Studi empiris perusahaan perbankan BUMN go public yang terdaftar di BEI periode tahun 2011-2018). SNEB: Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis Dewantara, 1(1), 29–40.
Ramdhonah, Z., Solikin, I., & Sari, M. (2019). Pengaruh Struktur Modal, Ukuran Perusahaan, Pertumbuhan Perusahaan, Dan Profitabilitas Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Sektor Pertambangan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Tahun 2011-2017). Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 7(1), 67–82.
Romadhon, M. R., & Ardiansyah, M. (2022). Analisis pasar modal Syariah 5 Negara ASEAN di era pandemi covid 19. E-Journal Ekonomi Bisnis Dan Akuntansi, 9(1), 36–41.
Sari, I. P. (2021). Penerapan Corporate Governance terhadap Kinerja Perusahaan. Juripol (Jurnal Institusi Politeknik Ganesha Medan), 4(1), 90–97.
Sawitri, A. P., & Setiawan, N. (2017). Analisis pengaruh pengungkapan sustainability report, kinerja keuangan, dan kinerja lingkungan terhadap nilai perusahaan. Journal of Business & Banking, 7(2), 207–214.
Sondakh, R., & Morasa, J. (2019). Ipteks Mengukur Nilai Perusahaan Di Pasar Modal Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ipteks Akuntansi Bagi Masyarakat, 3(1).
Susanto, E., & Indrabudiman, A. (2023). Pengaruh Good Corporate Governance dan Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan dengan Kinerja Keuangan sebagai Variabel Intervening. Jurnal Keuangan Dan Perbankan, 19(2), 69–80.
Syofyan, E. (2021). Good Corporate Governance (GCG). Unisma Press.
Vain, E., Afrizal, A., & Yudi, Y. (2020). Pengaruh Corporate Social Responsibility, Kepemilikan Institusional dan Asimetri Informasi Terhadap Cost of Equity Capital Dengan Nilai Buku Ekuitas Sebagai Variabel Moderasi (Studi Pada Perusahaan Non Lembaga Keuangan Dalam Indeks Lq-45 Tahun 2015-201. JAKU (Jurnal Akuntansi & Keuangan Unja)(E-Journal), 5(2), 115–131.
Wiranoto, M. F. (2021). Pengaruh Growth Opportunity, Corporate Social Responsibility, Good Corporate Governance dan Keputusan Investasi terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Sektor Property, Real Estate & Building Construction Periode 2013-2017). Jurnal Ilmu Manajemen, 9(1), 333–345.
Yulianto, W. (2020). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi nilai perusahaan. Jurnal Paradigma Akuntansi, 2(2), 576–585.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yusriadi Hala, Muh. Akob ., Asbi Amin .

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.