Relevance of Gender Justice Values in PAI Learning Towards The Formation of Students' Social Awareness

Authors

  • Siti Zulaiha Abas IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Kasim Yahiji IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Baso Tola IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Zohra Yasin IAIN Sultan Amai Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.30603/jiaj.v10i2.6583

Keywords:

Islamic Education , Gender Justice, Social Awareness

Abstract

This article aims to theoretically explore the impact of Islamic Religious Education (PAI) learning, with a focus on gender justice, on students' social awareness through a library research approach. This study involves analyzing relevant literature, including books, scientific journals, policy documents, and previous research on gender justice in Islamic education and the development of social awareness. The results of the study show that PAI learning that incorporates gender justice values can significantly enhance students' social awareness. This is because gender justice in education promotes an equal mindset, respects differences, and encourages active participation in social life. Therefore, integrating gender justice into the curriculum and PAI teaching process is a crucial step in building an inclusive civil society.

References

Afifah, A. N., Nurmaidah, A. S., Fajriani, F., Azhar, M., & Hajam, H. (2024). Internalisasi Kesadaran Gender dalam Pendidikan Agama Islam: Pendekatan Holistik untuk Pengembangan Karakter. Indonesian Journal of Action Research, 3(1), 15-24.

Afifah, N. (2015). Implementasi kurikulum pendidikan agama Islam dan budi pekerti dalam membentuk karakter peserta didik pada kurikulum 2013 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Ali, A., Apriyanto, A., Haryanti, T., & Hidayah, H. (2024). Metode Pembelajaran Inovatif: Mengembangkan Teknik Mengajar Di Abad 21. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Arikarani, Y., Suradi, S., Ngimadudin, N., & Wulandari, Y. (2025). Pendidikan Agama Islam Multikultural: Konsep, Nilai dan Praktiknya di Lingkungan Madrasah. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 7(2), 233-254.

Cahyani, A., & Masyithoh, S. (2023). Kontribusi Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasardi Era Revolusi Industri 4.0. Al-Rabwah, 17(01), 61-72.

Ibrahim, S., & Khaerul Asfar. (2024). The Position of Women in the Dynamics of Modern Tafsir: Study of Tafsir Al-Tahrir wa al-Tanwir by Muhammad Tahir Ibn ’Ashur. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 8(2), 259–272. https://doi.org/10.30603/jiaj.v8i2.5204

Ikhsan, M. H. (2023). Pendidikan Karakter Berbasis Gender. INCARE, International Journal of Educational Resources, 4(4). http://ejournal.ijshs.org/index.php/incare/article/view/1061

Mayasari, L. D., & Prasasti, J. E. (2024). Relevansi Konsep Kesetaraan Gender Dengan Nilai-Nilai Pendidikan Islam Menurut Husein Muhammad dan M. Quraish Shihab. IJouGS: Indonesian Journal of Gender Studies, 5(1). https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/ijougs/article/view/9649

Miles, M. B., Huberman, A. M., Rohidi, T. R., & Mulyarto. (1992). Analisis data kualitatif: buku sumber tentang metode metode baru. Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press).

Moleong, L. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 25. http://repository.um-surabaya.ac.id/6246/4/BAB_III.pdf

Mulia, M. (2021). Muslimah Reformis for Milenial. Elex Media Komputindo.

Muslich, M. (2022). Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara.

Nur Asiyah and Sulaiman Ibrahim. "Pendidikan dan Gender dalam Perspektif Islam." Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam dan Interdisipliner (2021). https://doi.org/10.30603/jiaj.v6i1.1953

Patilima, H. (2011). Metode penelitian kualitatif.

Prasasti, J. E. (2024). Konsep Kesetaraan Gender Menurut Husein Muhammad dan M. Quraish Shihab dan Relevansinya dengan Nilai-nilai Pendidikan Islam (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo). http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/28939

Purnomo, S. (2022). Pembelajaran Agama Islam Berbasis Multi Kultural Melalui Model Pembelajaran Transformative Learning Di Stai Al-Karimiyah Depok Jawa Barat (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).

Sajadi, D. (2019). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2).

Sanusi, Uci, dan Rudi Ahmad Suryadi, 2018 Ilmu Pendidikan Islam, Yogyakarta, Deepublish CV. Budi Utama.

Saputra, A. M. A., Tawil, M. R., Hartutik, H., Nazmi, R., La Abute, E., Husnita, L., ... & Haluti, F. (2023). Pendidikan Karakter Di Era Milenial: Membangun Generasai Unggul Dengan Nilai-Nilai Positif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Tolchah, M. (2019). Studi Perbandingan Pendidikan Akhlak Perspektif al-GhazÄ li dan al-Attas. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 9(1), 79-106.

Ulfa Nadhiroh, Ulfa Nadhiroh. PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENANAMKAN KESADARAN SOSIAL PADA SISWA KELAS VIII DI SMP NEGERI 1 JAMBU TAHUN AJARAN 2024/2025. Diss. UNDARIS, 2024.

Zakaria, D., & Ibrahim, S. (2019). Efektivitas Bimbingan Belajar Mandiri dan Implikasinya terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik di SMK Negeri 3 Gorontalo. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 3(2).

Downloads

Published

2025-10-30

How to Cite

Abas, S. Z., Kasim Yahiji, Baso Tola, & Zohra Yasin. (2025). Relevance of Gender Justice Values in PAI Learning Towards The Formation of Students’ Social Awareness. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 10(2), 138–148. https://doi.org/10.30603/jiaj.v10i2.6583