Dampak Penghapusan E-Commerce Tiktok Shop terhadap Tingkat Pendapatan Pelaku UMKM di Pasar Sentral Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan

Authors

  • Kapriani Kapriani STIE Tri Dharma Nusantara Makassar
  • Hardianti Hardianti Universitas Muslim Maros
  • Jumarti Jumarti STIE-YPUP Makassar

DOI:

https://doi.org/10.30603/ab.v20i1.4771

Keywords:

e-commerce tiktok shop, income level of UMKM players

Abstract

This research aims to determine the impact of eliminating the Tiktok Shop e-commerce on the income level of MSMEs. This research uses primary data and also secondary data. The research method used was saturated sampling with a total of 45 respondents. The data analysis technique used is validity test, reliability test. Testing the analysis model in this research uses simple linear regression analysis, T test and R determination. Based on the research results, it shows that the independent variable e-commerce TikTok shop has a significant effect on the dependent variable MSME Income Level (Y). Based on the research results, it shows that the value of tcount > ttable or 1.997 > 1.679 and a significant value of 0.045 < 0.05, then Ha is accepted and Ho is rejected, so that partially the price has a significant effect on MSME income in the Main Market of Pangkajene and Islands Regency

References

Abdulhakim, A. (2019). Memahami Pengalaman Komunikasi Orang Tua-Anak Ketika Menyaksikan Tayangan Anak-anak di Media Sosial TikTok. (Doctoral dissertation, Faculty of Social and Political Science).

Agis, Dwi Prakoso. (2021). Penggunaan Aplikasi Tik Tok Dan Efeknya Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja Islam Di Kelurahan Waydadi Baru Kecamatan Sukarame, 2021.

Agustin, A., Putra, G. P. E., Pramesti, D. T., & Madiistriyatno, H. (2023). Strategi Umkm Dalam Menghadapi Digitalisasi. Oikos-Nomos: JURNAL KAJIAN EKONOMI DAN BISNIS, 16, 33.

Ardia, I. (2021). Apa itu Tiktok Shop? Ini Penjelasan dan Cara Berbelanja di Tiktok Shop. Beritadiy. https://beritadiy.pikiran-rakyat.com/tekno/pr-702635561/apa-itu-tiktok-shop-ini-penjelasan- dancara-belanja-di-fitur-baru-tiktok

Dewa, Chriswardana B. & Safitri, Lina A (2021). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Promosi Industri Kuliner Di Yogyakarta Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Akun Tiktok Javafoodie). Yogyakarta, Khasanah Ilmu: Jurnal Pariwisata dan Budaya. Vol 12

Demaz Fauzi Hadi, Kiki Zakiah, “Strategi Digital Marketing Bagi UMKM (Usaha Mikro Kecil Dan Menengah) Untuk Bersaing Di Era Pandemi”, Volume 16, Nomor 1, Juli 2021.

Fahmi, I. (2016). Pengantar Manajemen Sumber Daya Manusia Konsep & Kinerja (Pertama). Jakarta: Mitra Wacana Media.

Khasanah, U. (2023). UMKM Pasca Covid, Meningkatkan Pemberdayaan Ekonomi Global. Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 7(01).Khotim Fadhli, Vivi Fitriatul Maghfiroh, & Siti Munawaroh. (2021). Pengaruh Pemanfaatan E-commerce Terhadap Peningkatan Penjualan Produk Umkm Di Kabupaten Jombang Pada Masa Pandemi Covid-19.

Nabilah, I. (2021). Pemanfaatan Digital Marketing dalam Strategi Bisnis.

Ningrum, Zayda Sulistia., Dhita Maulia, Maljalubna Maryam N R, Nadja Keona Azalia, Radian Putra Utama, Renea Shinta Aminda, Maria Bernadette Nani Ariani. 2024. Eksternalitas Penutupan Tiktok Shop Terhadap Pendapatan UMKM. Diversity UIKA Bogo. Jurnal Ilmiah Paska Sarjana.

Priyono, Muhammad Bintang, dan Dian Permata Sari. 2023. Dampak Aplikasi Tiktok Dan Tiktok Shop Terhadap UMKM Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, September 2023, 9 (17), 497-506

Rasyid, M. H. (2020). Pembelajaran Puisi Secara Daring Dengan Media Pembelajaran Berbasis

Aplikasi (TikTok) Sma Negeri 3 Pati. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PRO SNAMPAS) Vol 13

Siagian, A. O., Martiwi, R. and Indra, N. (2020) „Kemajuan Pemasaran Produk Dalam Memanfaatkan Media Sosial Di Era Digital‟, Jurnal Pemasaran Kompetitif. doi: 10.32493/jpkpk.v3i3.4497.

Sunyoto, D. Konsep Dasar Riset Pemasaran & Perilaku Konsumen. Yogyakarta: CAPS, 2014.

Supriyanto, A., Chikmah, I. F., Salma, K., & Tamara, A. W. (2023). Penjualan Melalui Tiktok Shop dan Shopee: Menguntungkan yang Mana?. BUSINESS: Scientific Journal of Business and Entrepreneurship, 1(1), 1-16.

Sa’adah, A. N., Rosma, A., & Aulia, D. (2022). Persepsi generasi Z terhadap fitur Tiktok Shop pada aplikasi Tiktok. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis Dan Keuangan, 2(5), 131-140.

Siregar, F. S., & Purnama, H. (2022). Analisis Pengelolaan Branding Perusahaan Etapasbar Melalui Pendekatan ContentMarketing Di Instagram. EProceedings ..., 9(2), 1237–1243. https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/17568%0Ahttps://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/17568/17313

Utama, I. D. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Mikro Kecildan Menengah (UMKM) Pada Era Digital di Kota Bandung. EQUILIBRIUM : Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 7(1), 1. https://doi.org/10.25273/equilibrium.v7i1.3829

Viona, Aliah., Evi Susanti., Syafira Hanifa., Tri Ibnu Ridho., & Fitri Ayu Nofrida. 2023. Analisis Pengaruh Penggunaan Tiktok Shop terhadap Peningkatan Omset Penjualan UMKM di Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Tembusai.

Weiss, G. (2020). TikTok added 12 million unique U.S visitors in March, as watch time surges in quarantine. Tubefilter https://www.tubefilter.com/2020/04/28/tiktok-added-12-million- uniqueus-visitors-in-march/

Wibowo, Arief; Wahyudi, Widi; Utari, Dyah Retno. (2021). Media Sosial Sebagai Solusi Pemasaran Umkm Yang Adaptif Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat, 04(06), 558-566. http://dx.doi.org/10.30998/jurnalpkm.v4i6.8148

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Kapriani, K., Hardianti, H., & Jumarti, J. (2024). Dampak Penghapusan E-Commerce Tiktok Shop terhadap Tingkat Pendapatan Pelaku UMKM di Pasar Sentral Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan. Al-Buhuts, 20(1), 115–124. https://doi.org/10.30603/ab.v20i1.4771

Issue

Section

Articles