Profesionalisme Guru PAI dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SMP Negeri 1 Momalia Bolaang Mongondow Selatan

Authors

  • Darmawati Zakaria SMK Negeri 3 Kota Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.30603/jiaj.v7i1.2591

Keywords:

professionalism, teacher, quality of learning

Abstract

This paper aims to explore the professional achievements of PAI teachers in improving learning at the State Junior High School 1 Momalia. Based on the exposure of data and findings in the field as well as the results of research discussions, it is shown that the improvement of the professionalism of PAI teachers at SMP Negeri 1 Momalia is carried out through four teacher competencies, namely personal competence, pedagogic competence, social competence and professional competence. The four competencies are carried out in synergy, perfecting each other in all teacher activities in schools. However, the competencies possessed by PAI teachers at SMP Negeri 1 Momalia are currently still not at a perfect level, there is still a need for improvement and improvement of these competencies. Because basically teacher competence is always dynamic, developing according to the needs, conditions and demands of education, especially PAI teachers with religious problems that are always evolving.

References

Arifin, Kapita Selekta Pendidikan (Islam dan Umum), Cet. III, Jakarta: Bumi Aksara, 1995.

Asmani Ma’mur Jamal, Tips Menjadi Kepala Sekolah Professional, Jakarta: DIVA Press, 2010.

Atmodiwirio Soebagio, Manajemen Pendidikan Indonesia, Cet. II, Jakarta : Ardatya Jaya, 2001.

Daryanto, Belajar dan Mengajar, Cet. I, Bandung: Yrama Widya, 2010.

Fakhruddin Umar Asep, Menjadi Guru Favorit, Cet. VI, Jogjakarta: DIVA Press, 2012.

H.A.R. Tilaar, Membenahi Pendidikan Nasional, Cet. 1, Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

Hamalik Oemar, Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi, Cet. IV, Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Kunandar, Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru, Cet. 1, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.

Majid Abdul, Perencanaan Pembelajaran (Mengembankan Standar Kompetensi Guru), Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008.

Moleong Lexy J., Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Nata Abuddin, Manajemen Pendidikan, Cet. III, Jakarta: Media Grafika, 2008.

Nurdin Kadi, M. Otonomi Pendidikan di Era Otonomi Daerah, Ponorogo: STAIN Po Press, 2009.

Saondi Ondi dan Suherman Aris, Etika Profesi Keguruan, Cet. I, Bandung: Refika Aditama, 2010.

Sugiyono, Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta, 2012.

Suharsaputra Uhar, Administrasi Pendidikan, Cet. I, Bandung: Refika Aditama, 2010.

Usman Uzer, M. Menjadi Guru Profesional, Cet. Ke-20, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Uno B. Hamzah, Perencanaan Pembelajaran, Cet, VI. Jakarta: Bumi Aksara, 2010.

Wibowo, Manajemen Kinerja, Cet. VI, Jakarta: Rajawali Pers, 2007.

Wina Sanjaya, Kurikulum dan Pembelajaran (Teoritik dan Praktik Kurikulum KTSP), Jakarta: Prenadda Media Group, 2010.

http://artipengetahuan.blogspot.com/2013/02/penilaian-kinerja-pegawai.html Di akses pada tanggal 24 Oktober 2019.

http://intanghina.wordpress.com/2008/06/10/kinerja/ Diakses pada tanggal 22 Oktober 2019

http://junaardas.blogspot.com/2010/02/peningkatan-mutu-pembelajaran-di.html di akses pada tanggal 26 November 2019.

http://risnawatiririn.wordpress.com/2011/02/27/konsep-kinerja-pegawai/ DiAkses pada tanggal 23 Oktober 2019

http://www.pendidikanekonomi.com/2013/07/ukuran-dan-faktor-yang-mempengaruhi.html di akses pada tanggal 26 November 2019.

http://www.sambasalim.com/pendidikan/kualitas-proses-pembelajaran.html, di akses pada tanggal 26 November 2019.

http://cepiriyana.blogspot.com/2006/06/hakikat-kualitas-pembelajaran.html di akses pada Tanggal 26 November 2019.

Zakaria, D., & Ibrahim, S. (2019). Efektivitas Bimbingan Belajar Mandiri dan Implikasinya terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik di SMK Negeri 3 Gorontalo. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 3(2), 1-18.

Downloads

Published

2022-04-21

How to Cite

Zakaria, D. (2022). Profesionalisme Guru PAI dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di SMP Negeri 1 Momalia Bolaang Mongondow Selatan. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 7(1), 103–122. https://doi.org/10.30603/jiaj.v7i1.2591