Pengembangan dan Renovasi Sarana Prasarana Dalam Mendukung Pendidikan Bermutu Pada Anak Usia Dini

Authors

  • Hijriah Hijriah Institut Teknologi Kalimantan
  • Hesti Rosita Dwi Putri Institut Teknologi Kalimantan
  • Andi Sahputra Depari Institut Teknologi Kalimantan

DOI:

https://doi.org/10.30603/md.v8i1.6460

Keywords:

Quality Education, Renovation, Infrastructure Facilities

Abstract

Early childhood education at the kindergarten (TK) level is an important foundation for children's cognitive, social, and emotional development. The availability of adequate facilities and infrastructure and educational learning media greatly influence the quality of early childhood learning. This community service activity aims to support the improvement of the quality of education at TK Cempaka II through three main focuses, namely the provision of batik dip learning media as a means of artistic expression and cultural introduction; the provision of educational play tools such as puzzles and letter blocks for children's cognitive stimulation; and renovation of damaged school floorboards to create a safe and comfortable learning environment. The results of the activity showed an increase in children's participation and enthusiasm in learning activities, an increase in community understanding of the importance of educational facilities (from 47% to 53%), and the creation of a more appropriate learning space. This activity proves that simple but targeted interventions/focuses can have a real impact on supporting the quality education process for early childhood.

References

Asmawati, L., Karyati, A., Azmi, U., Maryana, M., Masniah, M., Badriah, S., & Isnayati, I. (2022). Implementasi Layanan Pendidikan Anak Usia Dini Holistik Integratif pada Anak Usia 4-6 Tahun. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 284. https://doi.org/10.30651/aks.v6i2.11481

Baidowi, A., Abdus Shobur, F., Ali, M., Tinggi, S., Islam, A., & Thawalib Jakarta, P. (2024). PEMELIHARAAN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (Vol. 3, Issue 1). Online.

Bukhori, I. (2022). PENGABDIAN MASYARAKAT : PROGRAM PERBAIKAN SARANA FISIK, DAN PENGELOLAAN PRASARANA ALAT PERAGA EDUKATIF. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.18196/ppm.42.733

Cerlang, J., Anak, P., Dini, U., Kualitas Pembelajaran, M., Dealisya, D., & Putri, C. (n.d.). Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dalam. https://doi.org/10.37640/jcpaud.v2i1.2308

Dian Hidayat, L. S., Fadli Mangenre, M., Ifada, E., & Padilla, N. (n.d.). PEMANFAATAN MEDIA GAMBAR INOVATIF PADA ANAK USIA DINI DI TK CENDANA BONE: PKM DENGAN PENDEKATAN SERVICE-LEARNING. https://doi.org/10.31604/jpm.v6i6.2257-2268

Eka Putri Saiful, F., Wildan Khadamul, M., & Sunan Giri Surabaya, U. (n.d.). Sarana Dan Prasarana Pada Madrasah Atau Sekolah Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran.

Endi Ruhendi, Nasikin, Ahmad Syukron, & Muji Raharjo. (2025). Inovasi Manajemen Sarana dan Prasarana PAUD dalam Menghadapi Era Pendidikan Hybrid: Analisis Kebutuhan dan Implementasi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Dan Riset Pendidikan, 3(4), 1550–1556. https://doi.org/10.31004/jerkin.v3i4.625

Hermawati, A., Anam, C., & Kunci, K. (2019). MAKSIMALISASI ALAT PERAGA EDUKATIF SEBAGAI UPAYA PENGEMBANGAN POS PAUD DI WILAYAH KELURAHAN MERJOSARI KOTA MALANG (Vol. 3, Issue 2).

Ikhsan, N. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital bagi Guru TK dan PAUD Kecamatan Bojongsoang dengan Menggunakan Aplikasi Interaktif. 1(12). https://jurnalpengabdianmasyarakatbangsa.com/index.php/jpmba/index

Intan Nisa, N., & Musa, S. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Puzzle Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Cendekiawan Ilmiah PLS, 9, 33–42. https://doi.org/10.37058/jpls.v7i1

Irawan, S., & Umar, A. (2023). Pengembangan Materi Teks Fabel Berbasis Media Scribe Sparkol di Kelas VII SMP Negeri 1 Pantai Labu. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 3(2), 175–180. https://doi.org/10.57251/ped.v3i2.1157

Irhamsyah, F. (n.d.). Sustainable Development Goals (SDGs) dan Dampaknya Bagi Ketahanan Nasional. www.unsplash.com

Jannah, M., Komang, N., Santy, N. D., Aminiar, W., & Kiranti, U. (n.d.). STANDAR SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI RA FATHURRAHMAN.

Jenderal, D., Riset, P., Pengembangan, D., Widiastuty, R. D., Ferdian, A., Merdika Mansur, D., Program, ), Manajemen, S., Ekonomi, F., Bisnis, D., & Telkom, U. (2021). PENGARUH LINGKUNGAN BELAJAR DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA (STUDI KASUS PADA SISWA KELAS XI SMK TELKOM BANDUNG). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen TERAKREDITASI SINTA, 4(2), 405–417. http:jim.unsyiah.ac.id/ekm

Kartini, I. A. K. P. (2023). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Tema Kegemaranku. Journal of Education Action Research, 7(3), 303–309. https://doi.org/10.23887/jear.v7i3.67292

Mawardah, M., Intan, ), Hidayati, A., Psikologi, ), Sosial, F., Universitas, H., Darma, B., & Yani, J. A. (2023). Penggunaan Media Bermain Puzzel untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir pada Anak Usia 2-3 Tahun di Denali Daycare. In ABDIMAS Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (Vol. 4, Issue 2).

Hijriah J., Rosita Dwi Putri, H., Akbar, F., Sahputra Depari, A., Situmorang, R., Pebriani, I., Atha Setiawan, S., Fatimatuzzahroh, P., Sulistyawati, T., Nurul Hasanah, A., Graha Wisesha Cakra Buana, M., Ghan, F., As, M., Surya Putri, D., & Teknologi Kalimantan, I. (2024). REVITALISASI PENGALAMAN BELAJAR MELALUI PENGOPTIMALAN FASILITAS BELAJAR MENGAJAR DI TK BINA ANAPRASA 006 CEMPAKA II. In Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat (Vol. 2, Issue 2). https://journal.unwira.ac.id/index.php/BERBAKTI

Sukri, R., Pascasarjana, P., & Kunci, K. (2025). THE EFFECT OF THE APPLICATION OF ANDROID-BASED PUZZLE APPLICATIONS ON IMPROVING COGNITIVE ABILITIES IN EARLY CHILDHOOD. VARIABLE RESEARCH JOURNAL, 02, 1.

Tanjung, Z., Aurina Gayosa, L., Putri Hardiva, A., Nur, M., Syakira Sunya, A., & Matondang, S. (n.d.). PENGABDIAN DAN PENGAJARAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI TK AL-ARHAM DESA NAGORI SILULUH HUTA 3 (Issue 2).

Tinggi, S., Islam, A., & Bengkalis, N. (2023). Meningkatkan Kreativitas melalui Kegiatan Membatik Ecoprint Anak Usia 5-6 Tahun Arika, Siti Munawarah. Journal of Early Childhood Education, 6(2). https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v%vi%i.11287

Yuliani, S. M., Nur Hidayah, A., & Bane Pabunga, D. (2022). Amal Ilmiah : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENDUKUNG KEGIATAN HOME VISIT BAGI GURU TK. 3(2). https://doi.org/10.36709/amalilmiah.v3i2.6

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

Hijriah, H., Hesti Rosita Dwi Putri, & Andi Sahputra Depari. (2025). Pengembangan dan Renovasi Sarana Prasarana Dalam Mendukung Pendidikan Bermutu Pada Anak Usia Dini. Madani: Jurnal Pengabdian Ilmiah, 8(1), 29–37. https://doi.org/10.30603/md.v8i1.6460